MAPA POMOCY REGIONALNEJ


MAPA POMOCY REGIONALNEJ

Mapa pomocy regionalnej na lata 2021-2027 określa procentową wielkość wsparcia dla projektów inwestycyjnych przedsiębiorstw, realizowanych w formie Regionalnej Pomocy Inwestycyjnej stanowiącej jeden z typów pomocy publicznej.
Brzmi strasznie?
Niekoniecznie
Mówiąc prosty językiem. W celu „sprawiedliwego” podziału funduszy unijnych w poszczególnych regionach, w zależności od stopnia rozwoju i zamożności danego obszaru stosujemy zróżnicowany procentowy poziom wsparcia przedsiębiorstw.

Czym region biedniejszy w stosunku do średniej unijnej, tym wyższy procent dofinansowania. Analogicznie – w przypadku regionów mocniej rozwiniętych, poziom dofinansowania spada.
Co kluczowe w przypadku dotacji dla firm planujących inwestycje, ubiegających się o zwolnienie podatkowe w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, grant rządowy istotne jest miejsce realizacji projektu a nie miejsce rejestracji siedziby firmy.

JAK CZYTAĆ MAPĘ POMOCY?


Co kluczowe - poziom wsparcia widoczny na mapie dotyczy % intensywności dla DUŻYCH przedsiębiorstw.
Maksymalna intensywność wsparcia, w odniesieniu do podanych na mapie wzrasta o:
o 10 % w przypadku inwestycji ŚREDNICH przedsiębiorstw oraz
o 20 % w przypadku inwestycji MIKRO I MAŁYCH przedsiębiorstw.

Przykłady:
W województwie świętokrzyskim DUŻA firma może liczyć na dofinansowanie rzędu 50%, Średnia rzędu 60% a MIKRO I MAŁA uzyska wsparcia na poziomie 70%.
W województwie pomorskim DUŻA firma może liczyć na dofinansowanie rzędu 30%, Średnia rzędu 40% a MIKRO I MAŁA uzyska wsparcia na poziomie 50%.


WROCŁAW, POZNAŃ, WARSZAWA i OKOLICE - CZYLI DLACZEGO NIE OPŁACA SIĘ INWESTOWAĆ W REGIONACH MOCNO ROZWINIĘTYCH

Zgodnie z mapą podaną powyżej, istnieją obszary w 3 województwach, w których poziom rozwoju znacząco odbiega od reszty regionu. Mowa tutaj o Wrocławiu, Poznaniu i Warszawie.
Z uwagi na dużo wyższy poziom rozwoju we wskazanych województwach, wydzielono obszary ze zróżnicowanym poziomem pomocy regionalnej, tak aby zawyżone średnie PKB przez miasta wojewódzkie, nie odbijało się negatywnie na obszarach peryferyjnych, o dużo niższym poziomie rozwoju.


MAZOWIECKIE

Województwo mazowieckie jest najbardziej zróżnicowane jeśli chodzi o wielkość wsparcia w formie regionalnej pomocy inwestycyjnej. Dla miasta stołecznego Warszawy oraz powiatów ościennych wymienionych poniżej poziom ten wynosi 0%
Region warszawsko-zachodni objęty jest bazowym poziomem wsparcia rzędu 25%, region warszawsko-wschodni poziomem 35%. Dla powiatów Garwolińskiego, Łosickiego, Sokołowskiego, Węgrowskiego, Siedleckiego i miasta Siedlce bazowy poziom wsparcia wynosi 50% analogicznie jak na ścianie wschodniej.


WIELKOPOLSKIE

Województwo wielkopolskie obejmuje obszary o dwóch poziomach wsparcia. Miasto Poznań i podregion poznański obejmujący powiaty poznański, obornicki, szamotulski, średzki i śremski do końca 2024 roku objęte jest 20% bazowym poziomem wsparcia. Od 1 stycznia 2025 do 31 grudnia 2027 podstawowy poziom wsparcia wynosić będzie zaś 15%.
Pozostała część województwa objęta jest 25% bazowym poziomem wsparcia.


DOLNOŚLĄSKIE

Bazowy poziom wsparcia dla woj. dolnośląskiego poza Wrocławiem wynosi 25%, czyli analogicznie jak w przypadku woj. wielkopolskiego.
Dla miasta Wrocław bazowy poziom pomocy wynosi 20% do końca grudnia 2024 roku. Od 1 stycznia 2025 do 31 grudnia 2027 podstawowy poziom wsparcia wynosić będzie zaś 15%.


JAK DUŻĄ FIRMĄ PROWADZISZ?

Jak wskazaliśmy w rozdziale powyżej procentowa wielkość dofinansowania, zależy od wielkości firmy. Tym samym rodzi się kolejne pytanie - jak dużą firmę prowadzę i jak to odpowiednio określić?

Limity potrzebna do określenia wielkości firmy są następujące.:

Firma mikro to przedsiębiorstwo zatrudniające do 10 pracowników, o obrocie/ sumie bilansowej do 2 mln €
Firma mała to przedsiębiorstwo zatrudniające do 50 pracowników, o obrocie/ sumie bilansowej do 10 mln €
Firma średnia to przedsiębiorstwo zatrudniające do 250 pracowników, o obrocie do 50 mln €/ sumie bilansowej do 43 mln €

Co bardzo ważne - status (tj. wielkość firmy) bada się za zamknięte lata obrachunkowe, a nie na dzień składania wniosku. Dokładniej rzecz biorąc za 3 ostatnie zamknięte lata. Jeśli więc obecnie zatrudniasz więcej osób niż w poprzednich latach, nie oznacza to, że masz odnosić się do bieżącego zatrudnienia, osiąganych obrotów.

Przykład
Firma INNOWACYJNA sp. z o.o. zamierza aplikować po dotację w lipcu 2023. Na dzień 20.06.2023 zatrudnia 20 pracowników a jej niespełna sześciomiesięczny obrót to 12 mln PLN.
Średnie zatrudnienie w latach 2020-2022 wynosiło kolejno 8,25 etatu, 9,68 etatu oraz 8,75 etatu. Obroty i bilans rokrocznie nie przekraczały zaś 9 mln PLN.
INNOWACYJNA sp. z o.o. mimo iż w VI.2023 zatrudnia 20 osób i osiąga obroty pow. 2 mln €, posiada status mikro-przedsiębiorstwa, gdyż taki status wynika z jej danych finansowych oraz dotyczących zatrudnienia za zamknięte okresy.

Cięższa sytuacja związana z określenie wielkości firmy występuje, w przypadku gdy właściciel firmy prowadzi dodatkowe biznesy, posiada wspólników prowadzących własne przedsiębiorstwa. Mówiąc precyzyjnie mówimy wtedy o podmiocie niesamodzielnym. W ocenie wielkości takiego przedsiębiorstwa i określeniu statusu MŚP uwzględniamy wtedy podmioty partnerskie oraz firmy powiązane osobowo czy też kapitałowo.

O takiej sytuacji więcej przeczytasz w kolejnym artykule, który niedługo pojawi się na naszej stronie.


WYJĄTKI ZWIĄZANE Z TRANSFORMACJĄ ENERGETYCZNĄ

Czyli co ma odchodzenie od węgla i paliw kopalnych do procentowego poziomu wsparcia pomocy regionalnej.

Transformacja klimatyczna rodzi wyzwania i szanse dla regionów, w których tradycje związane z eksploatacją paliw kopalnych odcisnęły znaczące piętno i konieczność wprowadzenia zmian społeczno gospodarczych związanych z zamykaniem zakładów górniczych. W tym celu Komisja Europejska ustanowiła Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, w ramach którego zwiększa się maksymalną intensywność pomocy regionalnej o dodatkowe 10 punktów procentowych w stosunku do maksymalnej obowiązującej intensywności, przedstawionej na mapie pomocy regionalnej.

Fundusz Sprawiedliwej Transformacji zapewnia wsparcie obszarom zmagającym się z poważnymi wyzwaniami społeczno-gospodarczymi wynikającymi z transformacji klimatycznej. Ma on za cel ułatwić wdrażanie Europejskiego Zielonego Ładu, którego celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej Unii Europejskiej do 2050 r.

Tym samym na mapie pojawiają się w 3 województwach, obszary gdzie bazowy poziom pomocy regionalnej wzrasta o dodatkowe 10%

Regiony w woj. ŚLĄSKIM objęte podwyższonym poziomem pomocy regionalnej
powiaty: m. Chorzów, m. Katowice, m. Mysłowice, m. Ruda Śląska, m. Siemianowice Śląskie, m. Świętochłowice;
powiaty: będziński, zawierciański, m. Dąbrowa Górnicza, M. Jaworzno, M. Sosnowiec;
powiaty: mikołowski, pszczyński, bieruńsko-lędziński, m. Tychy;
powiaty: bielski, cieszyński, żywiecki, m. Bielsko-Biała;
powiaty: raciborski, rybnicki, wodzisławski, m. Jastrzębie-Zdrój, m. Rybnik, m. Żory;
powiaty: lubliniecki, tarnogórski, m. Bytom, m. Piekary Śląskie;
powiaty: gliwicki, m. Gliwice, m. Zabrze;

Regiony w woj. ŁÓDZKIEM objęte podwyższonym poziomem pomocy regionalnej
Podregion piotrkowski
gminy: Wola Krzysztoporska, Rozprza, Bełchatów, Drużbice, Kleszczów, Kluki, Rusiec, Szczerców, Zelów, Gorzkowice, Dobryszyce, Gomunice, Kamieńsk, Lgota Wielka, Ładzice, Radomsko;
miasta: Piotrków Trybunalski, Bełchatów, Radomsko;
Podregion sieradzki
gminy: Działoszyn, Kiełczygłów, Nowa Brzeźnica, Pajęczno, Rząśnia, Siemkowice, Strzelce Wielkie, Sulmierzyce, Czarnożyły, Konopnica, Osjaków, Ostrówek, Wieluń, Wierzchlas, Widawa, Złoczew;

Regiony w woj. MAŁOPOLSKIM objęte podwyższonym poziomem pomocy regionalnej
Powiaty: chrzanowski, olkuski, oświęcimski, wadowicki;

Co to oznacza w praktyce?
Przykład:
Mała firma z województwa śląskiego planując inwestycję w Katowicach uzyska dofinansowanie na poziomie 60%. O 10% więcej niż w przypadku małej firmy inwestującej w województwie śląskim np. na terenie Częstochowy.




Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.


Komentarz


Nazwa

Email